مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی

.:: سندروم تونل کارپ (سی تی اس)

 



1394/07/25-21:32:55
گروه : بیماریهای عصبها، ماهیچه ها و استخوان

سی تی اس یک بیماری نسبتاً شایع است که بر اثر فشار به یک عصب در ناحیه مچ دست ایجاد می شود.

سندروم تونل کارپ یا "گیر کردن عصب در مچ دست" چیست و چه درمانی دارد؟

سندروم تونل کارپ یا کانال مچ دستی که معمولاً به آن سی تی اس (CTS) گفته می شود بیماری است که به علت فشار به عصب مدیان هنگام عبور از درون تونل مچ دستی ایجاد میشود.در مچ دست مجرا و تونلی وجود دارد که به آن کانال کارپ یا تونل مچ دستی می گویند. در یک طرف این تونل استخوانچه های مچ دست قرار گرفته اند. ترتیب قرار گرفتن این استخوانچه ها بصورتی است که شکل یک قوس یا هلال یا ناو را بوجود میاورند. به دو طرف این قوس یا هلال یک رباط یا نوار بافتی محکم متصل شده که به آن رباط عرضی مچ دست میگویند.
ترکیب این دو ساختمان یعنی از یک طرف مجموعه استخوانچه های مچ دست و از طرف دیگر رباط عرضی مچ دست یک کانال یا تونل را میسازد. از درون این کانال 9 تاندون خم کننده انگشتان دست و عصب مدیان عبور میکنند.

سی تی اس، سندروم تونل کارپ
محل بی حسی در سی تی اس
 فاكتورهاي خطر در ايجاد سندرم تونل مچ دستي :
1-سنين ميانسالي و بيشتر 60-30 سالگي
-2برخي مشاغل كه از حركات تكراري و شديد مچ دست استفاده زيادي مي برند. همچون تايپيست، پيانيست‌ها،نویسنده , خیاط ,آرایشگر ويلچرسواران و استفاده ناصحيح از عصا و ....
3-در زنان 4-3 برابر بيشتر از مردان رخ ميدهد
4-بيماران دچار ديابت ، نقرس، آرتريت روماتويئيد، كم كاري تيروئيد و ....
-5گاهي در دوران حاملگي و معمولا” در سه ماهه سوم رخ مي دهد و اكثرا” پس از زايمان خوب مي شود.
6-تومورهای ناحیه مچ دست
7- اشکالات مادرزادی  و یا ناشی از شکستگی  یا دررفتگی قبلی در مچ دست
                        
علائم سندرم تونل کارپال
مشخصه اصلی این بیماری سوزش، گزگز، مورمور شدن، احساس کم حسی، کرخی و درد در کف دست و بویژه سه و نیم انگشت در سمت شست دست است.  درد بصورت عمقی و مبهم است و ممکن است به جلوی ساعد و تا آرنج  و حتی تا شانه هم منتشر شود. این علائم معمولاً شبها بیشتر می شود و بیمار را از خواب بیدار میکند، چون اغلب مردم در هنگام خواب مچ دستها را در حالت خم شده به جلو قرار می دهند که حجم تونل مذکور کمتر می شود. اکثر بیماران پس از بیدار شدن با تکان دادن دستها احساس راحتی نسبی می کنند و دوباره به خواب می روند؛ ولی ممکن است تا صبح چندین بار از خواب بیدار شوند. اغلب در طول روز نیز با خم کردن طولانی مدت مچ دست، علائم بیماری بدتر میشود.  از علائم دیگری که بیماران ذکر می کنند درد یا خواب رفتگی دست در زمانی است که گوشی تلفن را به مدت طولانی نگه می دارند.
با طولانی شدن بیماری، عضلات ناحیه ای از دست که برجستگی ماهیچه ای زیر شست را می سازد و به آن ناحیه تنار دست می گویند لاغر و ضیف شده و بیمار احساس کم قدرتی در دست می کند وکم کم اجسام از دست بیمار به طور ناخودآگاه می افتد و ممکن است در مراحل شدید بیماری حس انگشتان آنقدر مختل شود که با اجسام داغ بسوزد وبیمار متوجه نگردد.
   محل درد در سی تی اس

درد در سندروم تونل کارپ
تشخیص سندرم تونل کارپال:

تشخیص اصلی این بیماری بر اساس علائم بیماری و معاینه بیمار و سپس انجام نوار عصب و عضله از دستها " EMG - NCV "  برای تأیید تشخیص و تعیین شدت ضایعه است. گرفتن عکس مچ دست هم برای بررسی بعضی علتهای بیماری گاهی لازم است. سونوگرافی و یا ام آر آی (MRI) در تشخیص این بیماری خیلی کمک کننده نیست و استفاده نمی شوند.
درمان :
1-    درمان دارویی
2-    فیزیوتراپی
3-    جراحی

درمان دارویی:
اغلب داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای کاهش ادم و التهاب اطراف عصب و درد تجویز می‌شود اما تأثیر آن کاملاً ثابت نشده است. گاهی ممکن است از داروهای دیگر مانند کورتیکواستروئیدها نیز استفاده شود. اقدام تهاجمی تر تزریق کورتیکواستروئید به درون تونل کارپ است . همزمان و پس از این اقدامات معمولاً از مچ بند آتل دار به مدت چند هفته استفاده می شود. هدف از این مچ بند کاهش حرکت مچ و به دنبال آن کاهش فشار بر عصب در این ناحیه است. در شکل زیر تصویری از مچ بند آتل دار سی تی اس را می بینید.

مچ بند سی تی اس آتل دار
درمان فیزیوتراپی:
1-الکتروتراپی (TENS , US , LASER)
2-تکنیک های دستی
3-سوزن خشک (Dry needling)
4-ورزش درمانی (exersice therapy)
در شکل های زیر تصاویری از لیزر درمانی، سوزن درمانی و ورزش درمانی را مشاهده می کنید.

لیزر درمانی در سی تی اس
سوزن درمانی (درای نیدلینگ) در سی تی اس

ماساژ در سی تی اس

CTS exercise

CTS exercise

تمرینات بالا حتما باید تحت نظر فیزیوتراپیست انجام شود. 


درمان جراحی:
زمانی که بیمار به درمانهای غیر جراحی پاسخ ندهد و اختلالات حسی دائمی وجود داشته باشد یا علایم در حال پیشرفت باشد بیمار کاندید جراحی می شود. در این روش همانطور که در شکل مشاهده می کنید بافت تونل کارپ باز شده و عصب آزاد می شود.

جراحی در سی تی اس
فیزیوتراپی بعد از جراحی شامل:
ماساژ بافت اسکار
تمرینات دامنه حرکتی مفاصل
تمرینات tendon glide
تقویت عضلات دست

توجه داشته باشید که در صورت مشکوک شدن به این بیماری حتماً نوار عصب و عضله انجام شود زیرا برخی بیماریهای دیگر وجود دارند که علائم شبیه به این بیماری دارند و ممکن است بیمار اشتباهاً به عنوان سندروم تونل کارپال درمان شود. همچنین نوار عصب وعضله شدت درگیری عصب را نشان می دهد که به کمک آن جهت تعیین نوع درمان جراحی یا غیر جراحی بهتر می توان تصمیم گرفت.

 

گردآوری و ارائه مطالب: خانم افروز شکرفروش، کارشناس فیزیوتراپی، مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی


 
 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای مرکز جامع توانبخشی دکتر محمودی محفوظ میباشد.

 

.:: Design By KSPgroup.ir ::.

پیوندها
پیوند به وبسایت متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در کشور
انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران
انجمن بیماریهای عصبی-عضلانی و الکترودیاگنوز آمریکا
انجمن بین المللی طب فیزیکی و توانبخشی
اینستاگرام دکتر محمودی
مؤسسه پیام آوران ساحل امید
اینستاگرام فیزیودرمان
دسترسی سریع
سامانه هوشمند همراه سلامت
مرکز مشاوره مجازی کافه سلامت
صفحه اصلی
نظرات و پیشنهادات
قوانین و مقررات